Tredjepartscookies er på vej i graven – hvad så nu?
I Chrome skal brugerne snart tage stilling til deres privatliv. 3. partscookies er allerede væk i Safari og Firefox. Det tvinger virksomheder til at genoverveje deres digitale strategier.
Tredjepartscookies har længe været en hjørnesten i digital annoncering, da de tillader annoncører at spore brugere på tværs af websites og digitale SoMe-tjenester. Det har gjort det muligt at indsamle data om brugernes samlede digitale adfærd og præferencer, hvilket har muliggjort ekstremt målrettede kampagner. Dog er tredjepartscookies nu på vej til at blive udfaset grundet et stigende pres fra forbrugere og offentlige instanser, som ønsker større gennemsigtighed og kontrol over indsamlingen og brugen af personlige adfærdsdata online.
Google, som står bag webbrowseren Chrome, og som i dag har flertallet af browserbrugere i Danmark, planlægger at udfase tredjepartscookies endeligt i efteråret 2024. Denne ændring vil medføre en markant påvirkning for alle, der i øjeblikket benytter sig af digital annoncering.
Det betyder, at virksomheder nu også skal tilpasse sig en ny normal inden for digital annoncering og finde alternativer metoder til at engagere og nå relevante målgrupper. Det store spørgsmål er: Hvad gør vi så nu? Og hvad gør SoMe-platformene i dag for,
at annoncører fortsat kan nå de rette brugere?
Vidste du: 49,8% af internetbrugere i 2023 sagde ”nej tak” til cookies på websites under deres færden på nettet.
3 områder der bliver påvirket af den nye normal
Mindre sporing af adfærd
Annoncører vil opleve en begrænset evne til at spore brugeradfærd på tværs af flere websteder, hvilket vil medføre en reduktion i effektiviteten af personliggjort reklame baseret på brugernes browserhistorik.
Dyrere annoncer
Når præcisionen af målrettet reklame falder, kan den samlede effekt af reklamekampagner risikere at blive udfordret. Dette kan føre til potentielt højere omkostninger for at opnå de samme resultater.
Mere kontekstuel markedsføring
I takt med at det bliver mere udfordrende at spore individuel adfærd, vil der opstå et øget fokus på kontekstuel annoncering, hvor annoncer placeres på baggrund af indholdet af websiden i stedet for brugerens adfærd.
Meta og den lukkede have
I lyset af det forestående bortfald af tredjepartscookies står den største SoMe-platform, Meta, ligesom mange andre digitale tjenester over for behovet for at tilpasse måden der indsamles adfærdsdata på.
En central strategi, som Meta (og flere tjenester) allerede har implementeret, er konceptet “walled gardens”. Det skete allerede under iOS 14.5, som havde store konsekvenser for sporing af brugeres adfærd på tværs af apps.
En af de mest mærkbare måder, hvorpå brugerne allerede oplever dette, er gennem direkte åbning af links i Meta-apps såsom Facebook og Instagram. Dette tillader Meta fortsat at profilere og segmentere brugerne på platformen. Det indebærer også, at fremtidig segmentering og opbygning af personas primært vil baseres på adfærd internt på Meta-platforme og ikke længere inkluderer brugernes øvrige internetadfærd uden for disse platforme som hidtil. Dette kan potentielt have konsekvenser for hvor præcis annoncealgoritmen er – især for brugere, der ikke er særligt aktive på disse platforme.
Hvad gør vi så?
Landskabet ændrer sig – og det samme bør annoncestrategier og valg af platforme. Vi har skrevet om hvad du som annoncør skal overveje i din strategi her.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få inspiration til de nyeste digitale trends, praktiske tips til at optimere din online tilstedeværelse, og meget mere. Vi deler værdifuld indsigt, der hjælper dig med at holde dig foran konkurrencen i den digitale verden.
Vil du gerne høre mere om, hvad vi kan gøre for dig og din virksomhed, så tøv ikke med at række ud. Vi byder dig også altid velkommen på vores kontor med en masse gode idéer til, hvordan vi sammen kan løfte din virksomheds marketing.