• Del
  • linkedin

Pinterest – Krydsfeltet mellem inspiration og brand research

En social platform der spiller en vigtig rolle i forbrugernes købsrejse

Som en digital opslagstavle har Pinterest for længst bevist sin evne til at fungere som bro mellem opdagelse og handling. Dette sammen med stærke tal gør det til en kanal med et stort potentiale i 2024 for både brugere og brands. Pinterests rolle i den digitale marketingverden udmærker sig ved platformens unikke evne til at engagere brugerne, som ikke kun søger inspiration, men også handler på baggrund af de opdagelser, de gør sig på platformen. I dag er Pinterest den SoMe-platform, der genererer næstflest kliks fra indhold direkte til virksomhedernes hjemmesider – faktisk lige så mange som Instagram og YouTube tilsammen.

Den visuelle måde, Pinterest er opbygget på, gør det muligt for brands at bruge stærke billeder og storytelling til at fange brugernes opmærksomhed. Da brugerne ofte bruger kanalen til at researche fremtidige køb, giver det virksomheder en unik mulighed for at præsentere deres produkter tidligt i købsrejsen. Det betyder, at brands kan være med til at præge kundernes brandpræference, før de har bestemt sig for et specifikt køb.

Den stigende interesse for Pinterest i Danmark afspejler en bredere tendens i brugernes online adfærd, hvor der søges hen mod personaliseret indhold, der matcher smag og interesse. Med sin nicheorienterede tilgang har Pinterest bevist,
at det er mere end en social platform; det er et vigtigt element i brugernes købsrejse.

Tallene bag

Pinterest er en betydningsfuld platform i Danmark med et potentielt ad-reach på 1,38 mio. brugere, hvilket udgør 23,3% af de danske internetbrugere.

Specielt blandt de yngre generationer er Pinterest populær; 30,5% af internetbrugere mellem 16-64 år benytter platformen mindst en gang om måneden. Desuden bruger 8,2% af disse brugere online pinboards til at foretage brand research, hvilket er en stigning på 9,3% siden året før.

Pinterest er den næstmest effektive SoMe-platform til at sende klik til tredjepartswebsteder, kun overgået af Facebook og tæt fulgt af Instagram og YouTube tilsammen. Platformen har oplevet en stigning på 29,6% i ad-reach i 2023, svarende til en stigning på 315.000 personer.

Demografisk set er 75,3% af Pinterest-brugerne kvinder, 20,2% er mænd, og de resterende 4,5% har ikke oplyst deres køn. Brugerne er meget aktive, idet Pinterest gennemsnitligt åbnes 29 gange om måneden af hver bruger.

Kilde: DataReportal.com, Denmark, Januar – December 2023

Gratis indsigt i din indbakke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få inspiration til de nyeste digitale trends, praktiske tips til at optimere din online tilstedeværelse, og meget mere. Vi deler værdifuld indsigt, der hjælper dig med at holde dig foran konkurrencen i den digitale verden.

"*" indicates required fields

Seneste nyt fra vores LinkedIn Følg os her

Klar til at skille jer ud i jeres branche?

Vil du gerne høre mere om, hvad vi kan gøre for dig og din virksomhed, så tøv ikke med at række ud. Vi byder dig også altid velkommen på vores kontor med en masse gode idéer til, hvordan vi sammen kan løfte din virksomheds marketing.

"*" indicates required fields