Derfor skal du se ChatGPT som en marketingkanal
Hvis du stadig overvejer, om ChatGPT bør være en del af din virksomheds branding og marketingstrategi, er svaret helt enkelt: Ja.
Skrevet af
Morten Schødt
Creative Director
Læsetid: 3 minutter
Når vi taler om AI og fremtiden for marketing: ”Er det virkelig nødvendigt vi prioriterer det nu?” Ifølge helt friske tal fra Similarweb er svaret et klart ja. I de seneste 28 dage (24, juni 2025) har ChatGPT haft hele 29,5 millioner downloads fra App Store globalt. Det tal er næsten på højde med antallet af downloads, som TikTok, Facebook, Instagram og X tilsammen har haft (32,8 mio. downloads) tilsammen. AI-platformen har dermed cementeret sin position som en afgørende digital kanal, som brands simpelthen ikke kan overse.

Kilde: Similarweb på X
AI’erne som en del af kunderejsen
ChatGPT er blevet en central vidensplatform, hvor millioner af brugere søger svar og løsninger hver eneste dag. For både B2B- og B2C-brands betyder det én ting: det er essentielt at være til stede og relevant i AI-samtalen. ChatGPT og tilsvarende værktøjer fungerer allerede for mange, som en primær informationskilde på linje med Google og sociale medier.
Men ChatGPT står ikke alene. Google har også introduceret deres nye AI-overviews og den kommende AI-mode, som du kan læse mere om her. Det betyder, at dit brand skal tænke bredere end blot ChatGPT og sørge for, at din indholdsstrategi favner alle relevante de AI-platforme (herunder også Perplexity, Claude m.fl.).
Generelt når vi taler om brugerrejser, handler det om at være synlig og relevant i alle de faser, hvor kunderne søger svar, inspiration eller løsninger. Traditionelt har brands fokuseret på Google, sociale medier og egne platforme for at imødekomme brugernes behov i opmærksomhedsfasen, overvejelsesfasen og beslutningsfasen. Men den heftige brug af AI platformene har på få år ændret landskabet markant. Brugerne anvender i stigende grad ChatGPT som en naturlig del af deres researchproces. I opmærksomhedsfasen stiller de spørgsmål, der skal afdække nye idéer og løsninger. I overvejelsesfasen bruger de platformen til at sammenligne muligheder, finde troværdige svar og dybdegående information. Og endelig kan ChatGPT også påvirke beslutningsfasen ved at anbefale specifikke brands eller produkter baseret på information, der findes online.
Alle 3 stadier er relevante for alle brands – både B2C og B2B.
Hvorfor Programmatic SEO (pSEO) er afgørende
AI-platforme som ChatGPT trækker informationer fra et bredt udvalg af online kilder. En vigtig strategi, der øger dine chancer for at blive inkluderet i disse AI-platformes vidensbank, er Programmatic SEO (pSEO). Med pSEO kan dit brand (ved hjælp af AI og det viden du har opbygget) skabe og optimere store mængder relevant indhold, der matcher brugernes søgeadfærd og informationsbehov – typisk “hvad, hvordan, hvorfor” spørgsmål.
Når dit website indeholder præcist struktureret og målrettet indhold, som er optimeret med pSEO, øger du sandsynligheden for at blive eksponeret gennem AI-tjenester som ChatGPT og Google’s AI-overviews.
SEO er stadig fundamentet
Programmatic SEO står dog ikke alene. En veludført klassisk SEO-strategi er stadig fundamentet for enhver digital markedsføring, også i forhold til AI. Effektiv SEO sikrer, at dit indhold er relevant, kvalitativt og let forståeligt for både mennesker og ikke mindst for AI-systemerne. Dermed skabes et solidt grundlag for, at dit indhold bliver prioriteret af AI-platforme som ChatGPT.
AI er kommet for at blive – og vokser fortsat
Når du planlægger dine kommende kvartaler, bør AI derfor have en central plads i din strategi. Det handler ikke kun om at være til stede, men også om at være relevant og klar til at imødekomme brugernes behov, uanset om de bruger ChatGPT, Google’s AI-overviews eller andre AI-platforme.
For brands handler det om at forstå, at AI ikke længere er noget, man kan ”komme i gang med senere.” Det er en integreret del af kundernes digitale hverdag allerede nu. Derfor er det afgørende at være klar med en gennemtænkt SEO- og pSEO-strategi, så dit brand bliver en del af AI-platformenes anbefalinger og svar – både i dag og i fremtiden.
- Del
