Kontekstuel markedsføring er grundlæggende målrettet indhold, som vises i overensstemmelse med det emne, som brugerne ser på det pågældende medie, frem for at segmentere på baggrund af adfærd på tværs af kanaler.
Ved kontekst marketing er nøgleordet i høj grad relevans. Hvis en bruger eksempelvis læser en artikel om havearbejde, ville kontekstuel marketing i sin essens indebære at der vises annoncer for haveudstyr på den samme side. Dette sikrer, at annoncerne umiddelbart både er relevante og aktuelle for brugernes interesser og behov. Brands kan dermed være til stede i købsrejsen, hvor brugeren i højere grad er i research-mode for et bestemt produkt eller en bestemt service.
Derudover kan kontekstuel markedsføring bidrage til at forbedre brugeroplevelsen, idet annoncerne naturligt integreres i indholdet, hvilket kan mindske irritationen over at møde reklamer, der enten er irrelevante eller forstyrrende.
Overgangen fra tredjepartscookies kræver en frisk tilgang til digital annoncering, hvor virksomheder formentlig i en periode skal vænne sig til en mindre nøjagtighed i SoMe-tjenesternes algoritmer.
Derfor er efteråret i 2024 et ideelt tidspunkt til at udforske nye annonceplatforme, som kan diversificere annonceringsstrategien og potentielt nå nye segmenter i målgruppen – med konteksten som omdrejningspunkt.
Samtidig kan kontekstuelle annoncer, som er mere relevante for det indhold, brugerne aktuelt interagerer med, have en tilbøjelighed til også at generere en højere engagementrate. På den måde bliver tilgangen ikke kun en metode til at tilpasse sig den nye normal, men også en måde at øge effektiviteten af annonceringen.
Virksomheder står tilbage med det store spørgsmål: Hvordan påvirker det mit valg og prioritering af de forskellige digitale kanaler? Vi har håndplukket en række udvalgte medier, og hvordan de kan tale ind i det kontekstuelle perspektiv.
Relevansen for SEO
Virksomheder kan lægge endnu større vægt på at producere kvalitetsindhold, der naturligt tiltrækker trafik uden at være afhængige af personlige adfærdsdata. Da kontekstuel markedsføring fokuserer på indholdets relevans, bliver det afgørende for virksomheder at optimere deres indhold med nøgleord og emner, der matcher deres målgruppes søgeadfærd. Der er i øvrigt klare fordele ved at fokusere på en stærk SEO indsats, da Google faktisk ikke længere altid viser annoncer øverst – det kan også være organiske resultater. Læs mere om det her.
Google Ads
Selvom Google har indikeret, at de udvikler alternative løsninger til tredjepartscookies,
såsom deres “Privacy Sandbox” som kan indsamle anonymiserede data og stadig give annoncører mulighed for at målrette markedsføring, er det vores vurdering at der stadig vil ske en forskydning mod mere kontekstbaseret og målgruppefokuseret annoncering i stedet for individuel adfærdsbaseret targeting.
Annoncører skal formentlig justere kampagner til at være mere afhængige af søgeord, annonceplacering og kontekstuelle data for at nå målgrupperne effektivt.
LinkedIn
På LinkedIn er indholdet naturligt centreret omkring professionelle emner, karriereudvikling og forretningsrelaterede diskussioner. Dette giver en indbygget kontekst, som gør det muligt for annoncører at målrette deres annoncer meget præcist baseret på specifikke industrier, professionelle roller og helt ned til virksomhedsniveau. For eksempel kan en virksomhed, der tilbyder software til projektstyring, målrette sine annoncer mod projektledere eller fagfolk inden for teknologibranchen eller en liste over deres ønskekunder.
Pinterest
Annoncører kan bruge Pinterests avancerede, visuelle søgeteknologier til at placere deres produkter for brugere, der søger efter lignende idéer eller løsninger. Brands kan promovere deres pins for at sikre større synlighed, når brugere søger efter bestemte emner eller kategorier. Virksomheder kan oprette temabaserede boards, der kan inspirere brugerene. Alt dette gør det muligt at målrette brugere på et meget specifikt tidspunkt i deres købsrejse – et sted, hvor platformen har en særlig styrke.
YouTube
YouTube har en enorm mængde indhold, der dækker stort set enhver tænkelig interesse og niche. Dette giver annoncører mulighed for at målrette reklamer meget præcist mod specifikke målgrupper baseret på indholdet af de videoer, de ser. Fra uddannelsesvideoer og how-to guides til underholdning og vlogs kan indhold nemt tilpasses og integreres på en måde, der føles relevant og tiltalende for seeren – og hvor netop brugernes kontekstuelle adfærd er nøglen til at finde relevant indhold.
Reddit
Reddit er opbygget omkring fællesskaber (subreddits), der organiseres omkring specifikke emner eller interesser. Dette giver en guldgrube af kontekstuel data, som annoncører kan anvende. Annoncører kan fx placere annoncer inden for specifikke subreddits, der er tæt relateret til deres produkt eller service. For eksempel kan en producent af vandreudstyr målrette sig til subreddits, der er dedikeret til outdoorinteresserede brugere.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få inspiration til de nyeste digitale trends, praktiske tips til at optimere din online tilstedeværelse, og meget mere. Vi deler værdifuld indsigt, der hjælper dig med at holde dig foran konkurrencen i den digitale verden.
Vil du gerne høre mere om, hvad vi kan gøre for dig og din virksomhed, så tøv ikke med at række ud. Vi byder dig også altid velkommen på vores kontor med en masse gode idéer til, hvordan vi sammen kan løfte din virksomheds marketing.