Hvad er strategisk markedsføring?
Strategisk markedsføring handler om at sætte langsigtede mål og planlægge, hvordan de bedst kan nås gennem målrettede marketingaktiviteter. Metoden dækker alt fra analyse af markedet og målgruppen til valg af de rette kommunikationskanaler. Strategisk markedsføring gør det lettere at finde ud af, hvad en virksomhed skal tilbyde, hvem målgruppen er, hvordan budskaber skal leveres, og hvordan virksomhedens ressourcer kan bruges bedst muligt.En stærk marketingstrategi gør det muligt at skabe konkurrencemæssige fordele, styrke brandet og sikre, at virksomheden opnår sine mål på en effektiv måde. Denne tilgang sørger for, at virksomheden agerer proaktivt i markedet i stedet for reaktivt.
Sådan kommer du i gang med strategisk markedsføring
Det første skridt i strategisk markedsføring handler om at forstå den situation, virksomheden befinder sig i lige nu. Dette inkluderer analyser som SWOT-analyse (styrker, svagheder, muligheder, og trusler) og konkurrentanalyse. Ligeledes er det vigtigt at få et klart billede af virksomhedens klienter, styrker og svagheder, samt forstå hvilke faktorer der påvirker kunderne i deres købssituation.Herefter er det vigtigt at definere klare og målbare mål for de fremtidige marketingindsatser. Disse mål skal tage højde for virksomhedens overordnede mål og tager ofte udgangspunkt i konkrete KPI’er som antal leads, omsætningsmål eller markedsandele. Når målene er sat, udvælges de passende kanaler og den rette form for kommunikation, så budskaberne når ud til målgruppen på bedst mulig vis.
Valg af marketingkanaler
Når strategien er på plads, skal du vælge de marketingkanaler, der bedst understøtter dit mål og dine ressourcer. Der findes et væld af muligheder fra SEO, e-mails og annoncering til sociale medier, messer, content marketing eller videokommunikation. Valget afhænger blandt andet af dine kunders præferencer. Bruger kunderne eksempelvis LinkedIn dagligt, vil det være oplagt at allokere flere ressourcer til netop denne platform frem for eksempelvis Facebook. Vælg de kanaler, der mest effektivt når målgruppen og bedst understøtter dine mål.
Måling og optimering af din strategi
Strategisk markedsføring kræver løbende vurdering og justering. For at sikre, at din indsats bevæger sig i den rigtige retning, skal du defi nere relevante KPI’er for dine marketingindsatser. Kontinuerlig tracking af resultater giver indsigt i, hvilke initiativer der virker, og hvilke der kan optimeres.Google Analytics er for eksempel et nyttigt værktøj til løbende at monitorere og evaluere dine digitale kampagner, da det giver dig mulighed for at se præcis, hvor trafikken kommer fra, og hvilke kampagner der skaber den højeste ROI. Ved jævnligt at analysere data kan du justere kampagnerne og dermed optimere dine resultater.
De 3 typiske faldgruber du bør undgå
Når virksomheder arbejder strategisk med markedsføring, når de ofte langt hurtigere resultater. Alligevel går mange igen og igen i de samme fælder. Her er tre typiske fejl, du nemt kan undgå:
1. Manglende målgruppeindsigt: Virksomheder går ofte direkte til at udarbejde kampagner uden først at undersøge deres målgruppe ordentligt. Sørg derfor for, at du forstår kundernes behov og ønsker grundigt før du igangsætter.
2. Uklar målsætning: Det er let at få rigeligt at lave uden at opnå konkrete resultater, hvis målene er uklare. Sørg altid for at definere klare mål, som er målbare og realistiske.
3. Ingen opfølgning: Mange virksomheder glemmer at følge op på kampagnernes effektivitet. Det betyder, at gode muligheder for forbedring forpasses. Strategisk markedsføring omfatter også at følge op på resultaterne og løbende optimere dem.