Hvad er markedsføringsloven?
Markedsføringsloven er en dansk lovgivning, der fastlægger, hvordan virksomheder må reklamere for deres produkter og tjenester. Den skal sikre fair konkurrence og beskytte forbrugerne mod vildledende eller aggressiv markedsføring. Markedsføringsloven gælder for alle brancher og indeholder både generelle bestemmelser og specifikke krav til annoncer, kampagner, rabatter og anden markedsføring.Loven regulerer emner som urimelig konkurrence, vildledning, skjult reklame og spam-mails. Virksomheder har pligt til at følge bestemmelserne; hvis ikke, risikerer de bøder eller juridiske konsekvenser. Derfor er det nødvendigt for enhver virksomhed, uanset størrelse, at kende gældende regler og sørge for, at deres markedsføring overholder lovgivningen.
Reklameidentifikation og skjult reklame
Et centralt element i markedsføringsloven er, at reklame altid skal kunne genkendes klart. Det betyder, at virksomheder og annoncører ikke må skjule, at der er tale om reklamebeskeder. Skjult reklame kan være, hvis influencers anbefaler produkter uden at oplyse, at de har fået betaling eller produkter gratis. Også content marketing og advertorials, der præsenteres som objektivt indhold, uden at det tydeligt markeres som annonce, er i strid med loven.Når du laver reklamer eller samarbejder med influencere, skal du derfor tydeligt angive, at det er sponsored content eller reklame. Dette kan nemt gøres med tydelige hashtags som #reklame, eller ved at skrive “Annonce” øverst i tekster og posts. Når modtageren ved, at der er tale om reklame, sikrer du gennemsigtighed og respekterer forbrugerens ret til klar information.
Forbud mod vildledende markedsføring
Vildledende reklame er en anden vigtig del af markedsføringsloven. Enhver reklame skal være sand, kunne dokumenteres og må ikke indeholde udsagn, der kan villede modtagerne. Overdrivelser, falske påstande om produktets egenskaber eller skjulte betingelser er eksempler på vildledende markedsføring.Eksempelvis må du ikke reklamere med nedsatte priser, medmindre prisen reelt tidligere har været højere. Du må heller ikke anprise et produkt som “bæredygtigt” eller “økologisk”, hvis ikke der findes underbyggende dokumentation for sådanne udsagn. Det kræves af virksomheder, at de nøje dokumenterer alle påstande, som markedsføringen indeholder, og kan fremlægge beviser ved forespørgsel fra forbrugermyndighederne.
Spam-mails og elektronisk markedsføring
Markedsføringsloven indeholder også specifikke regler om elektronisk markedsføring som nyhedsbreve, sms’er og mails. Du må ikke sende elektronisk markedsføring, medmindre modtageren aktivt har givet samtykke. Samtykket skal være klart, frivilligt og specifikt, hvilket betyder, at modtageren tydeligt skal angive, at denne ønsker at modtage marketingmateriale fra dig.Derudover skal modtageren altid have mulighed for let og gebyrfrit at framelde sig nye udsendelser. Hvis modtageren frabeder sig yderligere kontakt, skal din virksomhed straks registrere dette og ophøre med at sende marketingmateriale.
Overtrædelse og konsekvenser
Hvis din virksomhed overtræder markedsføringsloven, kan konsekvenserne være alvorlige. I første omgang vil virksomheden typisk modtage påbud eller kritik fra Forbrugerombudsmanden om at stoppe den pågældende praksis. Ved mere alvorlige tilfælde eller gentagne overtrædelser kan virksomheden blive pålagt store bøder.Ud over økonomiske konsekvenser kan overtrædelse af lovgivningen også føre til tab af kundetillid og skade virksomhedens omdømme. Derfor anbefales det, at virksomheder holder sig grundigt orienteret om gældende regler og sikrer, at alt marketingmateriale følger kravene fra markedsføringsloven.