Hvad er Business Model Canvas (BMC)?
Business Model Canvas er en visuel metode, som virksomheder bruger til at udvikle og tydeliggøre deres forretningsmodel. Modellen blev udviklet af Alexander Osterwalder og Yves Pigneur og består af ni centrale byggeklodser: segmenter, værditilbud, kanaler, kunderelationer, indtægtsstrømme, nøgleressourcer, nøgleaktiviteter, nøglepartnerskaber og omkostningsstruktur. Formålet med denne tilgang er at skabe et klart overblik og sammenhæng mellem disse elementer og virksomhedens strategiske beslutninger.Canvas-modellen hjælper dig med hurtigt at identificere, hvordan din virksomhed skaber, leverer og fanger værdi i markedet. Ved hjælp af et visuelt værktøj får du mulighed for at se sammenhænge og potentialer, analyserer eksisterende modeller eller tester idéer og nye initiativer.
Sådan bruger du Business Model Canvas
BMC-modellen præsenteres normalt på ét ark eller en whiteboard-opstilling med ni felter. Start med at definere dine kundesegmenter klart og tydeligt. Hvem er dine primære kunder, og hvilke behov eller udfordringer har de? Når segmenterne er placeret, kan du gå videre til feltet værditilbud, hvor du beskriver, hvad det præcist er din virksomhed tilbyder målgruppen, og hvordan det skaber værdi for dem.Nu kan du beskrive kanaler – altså hvordan du bedst når din målgruppe. Derefter definerer du kunderelationerne og hvordan du vil opbygge, fastholde og styrke forbindelserne med dine kunder. På finanssiden fylder du ud feltet indtægtsstrømme, der forklarer, hvordan din virksomhed rent faktisk tjener penge.
Identificer dine ressourcer, aktiviteter og partnere
Nøgleaktiviteter, nøgleressourcer og nøglepartnerskaber er vigtige dele af dit canvas. For at levere dit værditilbud og tjene penge, har du brug for bestemte ressourcer og kapaciteter. Ressourcer inkluderer både menneskelige kompetencer, økonomiske midler, teknologi og andre aktiver.Nøgleaktiviteter er de centrale handlinger og processer, der er nødvendige for at skabe og levere det aftalte værditilbud. Partnerskaber er eksterne relationer, som understøtter din virksomhed i at udføre disse aktiviteter og sørger for fremdrift. At identificere disse tre elementer gør det lettere at prioritere og effektivisere virksomhedens drift.
Få styr på virksomhedens omkostningsstruktur
Din forretningsmodel har også økonomiske implikationer, som handler om, hvad det koster virksomheden at drive og levere værditilbuddet. Det kan inkludere faste omkostninger som husleje, løn og abonnementer eller variable omkostninger som råmaterialer, markedsføring og distribution.Ved at analysere dine omkostninger i forbindelse med canvas-modellen får du klarhed omkring, hvilke omkostninger der er vigtigst at styre med fokus på effektivitet og rentabilitet. På den måde kan du hurtigt tilpasse strategien, så udgifter og indtægter hænger godt sammen.
Fordelene ved at arbejde med Business Model Canvas
BMC-modellen understøtter klar kommunikation internt og eksternt, eftersom alle let kan forstå virksomhedens forretningslogik. Samtidig øger det fokuseringen og hjælper organisationen med at være tydelige omkring kundegrupper og værditilbud.For startups giver BMC hurtigt overblik og mulighed for løbende justering af forretningsmodellen. I etablerede virksomheder fungerer modellen som strategiværktøj til at analysere eksisterende modeller og skabe grundlag for innovation.Endelig er en helt konkret fordel den fleksible og samarbejdsorienterede tilgang. Canvas-tilgangen inviterer alle relevante personer ind i processen og skaber fælles ejerskab af virksomhedens strategiske retning og valg.