Må jeg bruge AI-genererede billeder i min markedsføring?
AI-genererede billeder kan være fantastiske til markedsføring, men der er også faldgruber. Se vores tips til hvordan kan bruge dem sikkert.
Skrevet af
Morten Schødt
Creative Director
Læsetid: 3 minutter
Må jeg gerne bruge AI billeder fra Midjourney kommercielt?
Først og fremmest er her et link til Midjourneys betingelser, hvor definitionen på ovenstående spørgsmål er meget klar. “You own all the images you create with Midjourney, even if your subscription is no longer active. You’re free to use them however you’d like…”
Så ja, du må gerne bruge AI-genererede billeder fra Midjourney i din markedsføring. Men der er forbehold, som du skal være opmærksom på:
- Ejerskab er betinget: Hvis din virksomhed omsætter for hvad der svarer til mere end 1 mio USD, så kræver Midjourney, at du abonnerer på en Pro eller Mega-plan for at eje de genererede billeder.
- Billeder der er lavet af andre brugere, tilhører dem: Hvis du opskalerer et billede du har fundet i det offentlige arkiv på Midjourney, så er det brugeren der har genereret billedet, som ejer det og du skal bruge deres tilladelse til at bruge det.
- AI genererede billeder fra Midjourney kan ikke copyrightes: En vigtig detalje ved brug af AI-genererede billeder fra Midjourney er, at de som udgangspunkt ikke kan ophavsretsbeskyttes. Dette skyldes, at billederne skabes af en AI, og ifølge gældende lovgivning i mange lande kræver ophavsret, at værket skal være skabt af et menneske. Det er en fortolkning som nok skal blive udfordret i fremtiden i takt med at AI også bruges i fremstillingen til dele af originale billeder. Det er ikke noget, som forhindrer du benytter dem kommercielt.
- Ansvar for indholdet: Du er selv ansvarlig for, at de billeder, du skaber, ikke krænker tredjeparts ophavsret eller andre juridiske regler.
Særligt punkt 4 er det vi anbefaler man som virksomhed er ekstra opmærksom på.
Udfordringen opstår, hvis AI’en har baseret billedet på ophavsretligt beskyttet materiale og billedet kommer for tæt på det den er trænet på. AI’en er oplært på baggrund af et væld af billeder, og det er ikke altid lige gennemskueligt hvad træningsdataenes “ophav” præcist er. Med Midjourney er dette dog almindeligvis ikke et problem, da den er en af de største AI billedmodeller der findes PT, og så er trænet på millioner og atter millioner af billeder. Men vær ekstra påpasselig ved nye AI platforme, som i nogle tilfælde kan være trænet på et sparsomt grundlag.
For hvis et billede minder for meget om et eksisterende værk – fx et berømt kunstværk eller en velkendt illustration – så kan du risikere juridiske problemer.
Et godt trick er, at når du har genereret dit billede – så sæt det ind i Google Lens, og se hvilke resultater der dukker op. Kommer der ikke noget frem som er direkte identisk, så er du et godt sted.
Hvor kan du bruge AI-billeder med lavere risiko:
AI-billeder kan være nyttige i mange sammenhænge, hvor risikoen for ophavsretlige konflikter er lav:
- Sociale medier: Brug AI-billeder til at skabe blikfang og engagement i organiske opslag.
- Præsentationer: Til interne rapporter eller kundemøder kan AI-billeder gøre dit budskab mere visuelt interessant.
- Interne kampagner: Hvis du arbejder med teamprojekter eller konceptudvikling, kan AI-genererede billeder være en hurtig og kreativ løsning.
AI-billeder som kreativt værktøj
AI-billeder kan især være en fantastisk kilde til inspiration, særligt i de tidlige faser når man planlægger en kampagne eller nyt koncept. Du kan bruge dem til at brainstorme ideer eller visualisere koncepter, der senere kan udmønte sig i skræddersyede, originalt producerede billeder. På den måde undgår du både juridiske komplikationer og sikrer, at dit brand står stærkt og autentisk.
Brug AI med omtanke
AI-værktøjer som Midjourney er fantastisk inspirerende, men de skal bruges med omtanke. Vi anbefaler at du holder dig til “sikre” anvendelser som sociale medier og interne projekter, og vær ekstra opmærksom, når det gælder større kampagner. Og husk sidst men ikke mindst at søge på lignende billeder, så du sikrer du ikke kommer for tæt på en anden god ide.
- Del
